Text Size

Αρχές και φιλοσοφία μαθήματος

Α. Εκπαιδευτική Πολιτική: Οι πολιτικές αποφάσεις για την εκπαίδευση και ειδικότερα για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΤΕΕ), συνδέονται στενά τόσο με τον τομέα της τεχνολογίας, όσο και με τον τομέα της οικονομίας. Η δομή και η λειτουργία της ΤΕΕ αποτελούν βασικό παράγοντα σύνδεσης της αγοράς εργασίας με την εκπαίδευση. Η επικαιρότητα των δομών της ΤΕΕ και ο εκσυγχρονισμός του προφίλ του εκπαιδευτικού της πρέπει να αποτελούν μια συνεχή προσπάθεια από την πλευρά της πολιτείας. Τούτο επιβάλλεται εξαιτίας της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας η οποία με αλματώδεις νεωτερισμούς δημιουργεί νέα δεδομένα στη σχολική εκπαίδευση που κατά συνέπεια παρεμβαίνει άμεσα στις παραγωγικές διαδικασίες προσφέροντας εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό στην αγορά εργασίας. Οι παραπάνω διεργασίες απαιτούν πρωτίστως αφοσιωμένο και εξειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό για την ΤΕΕ, γνώστες του εκπαιδευτικού συστήματος, αλλά και της αγοράς εργασίας. Η σύνδεση της ΤΕΕ με την παραγωγή και την αγορά εργασίας προβάλλεται ως αναγκαία μέσα από τις ευρωπαϊκές αποφάσεις για την εκπαίδευση. Τα παραπάνω δεδομένα επηρεάζουν τόσο τη δομή, όσο και την οργάνωση του εκπαιδευτικού συστήματος.

Β. Διοίκηση: Η αποτελεσματική λειτουργία της ΤΕΕ και γενικά κάθε ιδρύματος εξαρτάται από την ικανότητα του εκπαιδευτικού προσωπικού που διαθέτει αλλά και βεβαίως από την ποιότητα της διοίκησης του. Στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα όπου δεν υπάρχουν εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί για τη διοίκηση, η γνώση και η εξοικείωση με τους βασικούς κανόνες της διοίκησης αποτελεί μεγάλη βοήθεια για τους εκπαιδευτικούς και φυσικά για τα διοικητικά στελέχη της εκπαίδευσης.

Μαθησιακοί στόχοι

  1. 1.Η εξοικείωση με το σχολικό και εκπαιδευτικό μάνατζμεντ
  2. 2.Η κατανόηση των διεθνών και εθνικών παραγόντων στην λήψη αποφάσεων για την εκπαίδευση σε επίπεδο πολιτικό
  3. 3.Η εξοικείωση με το ρόλο της Ευρωπαϊκής Εκπαιδευτικής Πολιτικής στη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πολιτικής των κρατών μελών.
  4. 4.Η  βασική γνώση της δομής και οργάνωσης του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος μέσα από τις επιχειρούμενες μεταρρυθμίσεις
  5. 5.Η εξοικείωση με τα εκπαιδευτικά μοντέλα της ΤΕΕ
  6. 6.Η κατανόηση και εξοικείωση με τη λειτουργία των σημαντικότερων ευρωπαϊκών εκπαιδευτικών συστημάτων της ΤΕΕ
  7. 7.Η βασική γνώση και εξοικείωση με τη σχολική ιεραρχία και το ρόλο του εκπαιδευτικού στην πυραμίδα της επαγγελματικής ιεραρχίας

 Περίγραμμα μαθήματος

Εκπαίδευση Πολιτική - Διοίκηση: Βασικές εισαγωγικές έννοιες της εκπαιδευτικής πολιτικής και διοίκησης.

Συνταγματικές αρχές για την εκπαίδευση και το ζήτημα της παιδαγωγικής ελευθερίας. Ο ρόλος της κρατικής εξουσίας και των ομάδων πίεσης στην άσκηση εκπαιδευτικής πολιτικής. Θεωρίες διοίκησης και οργάνωσης. Ιστορική εξέλιξη των θεωριών οργάνωσης και διοίκησης και η επίδρασή τους στη διοίκηση της εκπαίδευσης.

Όροι, Ρεύματα, Εκπρόσωποι. Κοινωνικές λειτουργίες της εκπαίδευσης, Εκπαίδευση και οικονομική ανάπτυξη, ισότητα των εκπαιδευτικών ευκαιριών, σχολείο και περιβάλλον, σχολική επίδοση, σχολική αποτυχία. Το σχολείο ως κοινωνικός οργανισμός, κοινωνιολογία της σχολικής τάξης. Ιδεολογικοπολιτικές λειτουργίες της εκπαίδευσης. Κοινωνιολογική ανάλυση της ελληνικής εκπαιδευτικής πραγματικότητας με επεκτάσεις στην τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση.

Δομή και ανάλυση του Εκπαιδευτικού Συστήματος: Επισκόπηση των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων και αλλαγών. Δομή και λειτουργία του Εκπαιδευτικού Συστήματος (βαθμίδες, τύποι σχολικών μονάδων, θεσμοί, καινοτομίες κλπ) και του συστήματος Τεχνικής – Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Εκπαιδευτικά μοντέλα. Δημόσια και Ιδιωτική Εκπαίδευση. Μεταδευτεροβάθμια Τεχνική και Επαγγελματική Κατάρτιση. Κεντρική και περιφερειακή εκπαιδευτική διοίκηση. Η εκπαιδευτική μονάδα ως διοικητική μονάδα και φορέας άσκησης και διαμόρφωσης εκπαιδευτικής πολιτικής. Εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον του εκπαιδευτικού συστήματος και της εκπαιδευτικής μονάδας. Σχολικό κλίμα.

Η διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού: Η διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού ως επιστήμη και ως οργανωτική λειτουργία. Κατηγορίες προσωπικού στην εκπαίδευση. Πολιτικές στελέχωσης εκπαιδευτικών υπηρεσιών και πολιτικές εξέλιξης και ανάπτυξης των στελεχών της εκπαίδευσης. Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών. Σχολικό μάνατζμεντ, εκπαιδευτικό μάνατζμεντ, διασφάλιση σχολικής ποιότητας.

Συγκριτική Εκπαιδευτική Διοίκηση και Πολιτική: Ευρωπαϊκή και διεθνής εκπαιδευτική πολιτική. Συγκριτικές Ευρωπαϊκές εκπαιδευτικές διαστάσεις – εκπαιδευτικά συστήματα – εκπαιδευτικά ευρωπαϊκά πρότυπα, αλλαγές και επικαιροποιήσεις στη δομή του εκπαιδευτικού συστήματος και ειδικότερα της ΤΕΕ που σχετίζονται με τις οικονομικές και τεχνολογικές καινοτομίες σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο.

Μέθοδοι διδασκαλίας και μάθησης

Εισήγηση με χρήση power-point, διαφανειών κλπ. Συζήτηση, Εργασίες

Αξιολόγηση

Εξέταση γραπτή στο τέλος του εξαμήνου

ν

Εξέταση προφορική στο τέλος του εξαμήνου

 

Πρόοδος (ενδιάμεση εξέταση):

ν

Κατ’ οίκον εργασία:

ν

Προφορική παρουσίαση εργασίας:

ν

Εργαστήριο ή πρακτικές ασκήσεις:

 

Άλλα * :

 

Διδακτικά Βοηθήματα

Α. Κύρια βοηθήματα :

Γ. Ιακωβίδης (1998) Η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση στην Ελλάδα, εκδ. Gutenberg

Γ. Ιακωβίδης (2003) Θεσμοί και Πολιτικές της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, εκδ. Τζιόλα

Α. Ανδρέου (1999) Θέματα Οργάνωσης και Διοίκησης της Εκπαίδευσης και της Σχολικής Μονάδας, εκδ. «Νέα Σύνορα» Λιβάνη

Μ. Ζαβλανός (1998) Μάνατζμεντ, εκδ. Ελλην

Β. Κωτσίκης (1998) Εκπαιδευτικά Συστήματα Οργάνωση & Διοίκηση, εκδ. Ελλην

Β. Κωτσίκης (2000) Εισαγωγή στην Επαγγελματική Εκπαίδευση & Κατάρτιση, εκδ. Ελλην

Χ. Σαΐτης (2005) Οργάνωση & Διοίκηση Εκπαίδευσης, Αθήνα

Α. Γκότοβος (1997) Παιδαγωγική Αλληλεπίδραση, Επικοινωνία και Κοινωνική Μάθηση στο Σχολείο, εκδ. Gutenberg

Γ. Μιχαλακόπουλος (1996) Κοινωνιολογία και Εκπαίδευση, εκδ. Αφοί Κυριακίδη

K. Muhlbauer Κοινωνικοποίηση, θεωρία και Έρευνα, εκδ. Αφοί Κυριακίδη

T. Bottomore (1983) Κοινωνιολογία, εκδ. Gutenberg

Banks, O (1987) Η Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη, εκδ. Παρατηρητής

Blackledge, D. & Hunt, B (1995).Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης .Αθήνα, εκδ. Έκφραση

Κάτσικας, Χ. και Καββαδίας , Γ. (1994) Ανισότητα στην Ελληνική Εκπαίδευση, εκδ. Gutenberg

Φραγκουδάκη, Α. (1985) Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, εκδ. Παπαζήση