Text Size

 Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. Ε.Π.ΠΑΙ.Κ. ΒΟΛΟΥ

ΑΚΑΔ. ΕΤΟΣ: 2013-14

ΕΞΑΜΗΝΟ: ΕΑΡΙΝΟ

ΜΑΘΗΜΑ: ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Δ. ΑΘΑΝΑΣΑΚΗΣ

ΘΕΜΑΤΑ ΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ


1. Διδασκαλία  και  Μάθηση:  Σύγχρονες  κριτικές  προσεγγίσεις  σε  δύο θεμελιώδεις έννοιες της Διδακτικής. 
2. Προσωπικότητα, ρόλος και ευθύνη του εκπαιδευτικού στο εκπαιδευτικό έργο:  Από  τις  αφηρημένες  θεωρητικές  προσεγγίσεις  στους  Κώδικες Επαγγελματικής Δεοντολογίας Εκπαιδευτικού. 
Χρησιμότητα  και  όρια των Κανόνων Εκπαιδευτικής Δεοντολογίας. Το πρόβλημα της ελευθερίας του εκπαιδευτικού. 
3. Μοντέλα και μέθοδοι διδασκαλίας: Η συμβολή της Κριτικής Διδασκαλίας στην οικοδόμηση της γνώσης. 
4. Μοντέλα  και  μέθοδοι  διδασκαλίας:  Διαφορές,  συσχετίσεις  και χρησιμότητα  της  Επαγωγικο-υποθετικής  Διδασκαλίας,  της  Απαγωγικής Διδασκαλίας και της Επαγωγικο-απαγωγικής Διδασκαλίας. 
5. Μοντέλα και μέθοδοι διδασκαλίας: Η Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία και η Διδασκαλία με τη Μέθοδο Project. Προβλήματα και προοπτικές. 
6. Μοντέλα  και  μέθοδοι  διδασκαλίας:  Έννοια,  αρχές  και  στόχοι  της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας. Είδη και στρατηγικές διαφοροποίησης. 
7. Μοντέλα  και  μέθοδοι  διδασκαλίας:  Η  Αποτελεσματική  Διδασκαλία. Προβλήματα και προοπτικές. 
8. Μοντέλα  και  μέθοδοι  διδασκαλίας:  Η  Νέα  Μάθηση: Μάθηση  μέσω Σχεδιασμού και Πολυτροπικότητα. 
9. Είδη  και  τεχνικές  αξιολόγησης  της  μαθησιακής  διαδικασίας. Παραδοσιακές τεχνικές και σύγχρονοι εναλλακτικοί τρόποι αξιολόγησης των μαθητών. 
10. Διεπιστημονικότητα  και  διαθεματικότητα  στη  διδασκαλία:  Γνωσιακό περιβάλλον,  τεχνικές  υλοποίησης  και  παιδαγωγική  αξία  των διεπιστημονικών  και  διαθεματικών  προσεγγίσεων  της  διδακτικής πράξης. 
11. Τα  Διδακτικά  Σενάρια  και  η  συμβολή  τους  στην  οργάνωση  της διδασκαλίας. Προβλήματα και προοπτικές.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 
Αγγελίδης  Π.,  Μαυροειδής  Γ.  (επιμ.)  (2004). Εκπαιδευτικές  Καινοτομίες  για το Σχολείο του Μέλλοντος. Τόμ. Α΄. Τυπωθήτω, Αθήνα. 
Βαϊνά Μ. (2002). Δραστηριότητες Τοπικής Ιστορίας. Ένα εργαλείο εφαρμογής της μεθόδου project στα σχολεία. Με Παράρτημα για τον εκπαιδευτικό. Τυπωθήτω, Αθήνα. 
Βαϊνά  Μ.  (2013).  Σύγχρονες  Διδακτικές  Κατευθύνσεις.  Δημιουργικές  και αποτελεσματικές  προσεγγίσεις  της  εκπαιδευτικής  διαδικασίας.  Γρηγόρη, Αθήνα. 
Βαϊνάς Κ. (2012). Σκοποθεσία της αγωγής, της εκπαίδευσης και της εκπαιδευτικής πράξης. Έλλην, Αθήνα. Βαϊνάς Κ. (1998). Η ερώτηση ως μέσο αγωγής της σκέψης. Gutenberg, Αθήνα. 
Huettner  A.  (2008).  Διδακτική  Τεχνολογικών  Μαθημάτων.  Μέθοδοι  και Διαδικασίες. (επιμ. Μ. Βαϊνά). Ίων, Αθήνα. 
Joyce  B.,  Well  M.  &  Calhoun  E.  (2009).  Διδακτική  Μεθοδολογία.  (επιμ.  Αικ. Κασιμάτη). Ίων, Αθήνα. 
Kalantzis M., Cope B.  (2013), Νέα Μάθηση. Βασικές Αρχές για την Επιστήμη της Εκπαίδευσης. (εισαγ. & επιμ. Ε. Αρβανίτη). Κριτική, Αθήνα. 
Κοσσυβάκη Φ.  (2003). Εναλλακτική Διδακτική. Προτάσεις για μετάβαση από τη Διδακτική  του  Αντικειμένου  στη  Διδακτική  του  Ενεργού  Υποκειμένου. Gutenberg, Αθήνα. 
Κοσσυβάκη Φ.  (1997). Κριτική  επικοινωνιακή  διδασκαλία.  Κριτική  προσέγγιση της διδακτικής πράξης. Gutenberg, Αθήνα. 
Κουλαϊδής  Β.  (επιμ.)  (2007).  Σύγχρονες  διδακτικές  προσεγγίσεις  για  την ανάπτυξη κριτικής - δημιουργικής σκέψης. Οδηγίες για τον επιμορφωτή για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. ΟΕΠΕΚ. 
Ματσαγγούρας  Η.  (1997). Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας τ.Β’: Στρατηγικές Διδασκαλίας, Gutenberg, Αθήνα. Ματσαγγούρας  Η.  (2001). Θεωρία  και  Πράξη  της  Διδασκαλίας  τ.Α’:  Θεωρία  της Διδασκαλίας, Gutenberg, Αθήνα. 
Ματσαγγούρας  Η.  (2003).  Η  διαθεματικότητα  στη  σχολική  γνώση. Εννοιοκεντρική αναπλαισίωση και σχέδια εργασίας. Γρηγόρης, Αθήνα. 
Μαυροσκούφης  Λ.  (2008).  Διδακτική  Μεθοδολογία  και  ανάπτυξη  της  κριτικής σκέψης. Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη. 
Παρασκευόπουλος Ι. (2004). Δημιουργική σκέψη στο σχολείο και στην οικογένεια. Ιδιωτ. Έκδ. Tomlinson C.  (2004). Διαφοροποίηση  της  εργασίας  στην  αίθουσα  διδασκαλίας. Ανταπόκριση  στις  ανάγκες όλων  των  μαθητών.  (μτφρ.  Θεοφιλίδης  Χρ., Μαρτίδου-Φορσιέ Δ.). Γρηγόρη, Αθήνα. Φλουρής Γ. (2005). Αναλυτικά Προγράμματα για μια νέα εποχή στην εκπαίδευση. Γρηγόρη, Αθήνα. 

Σημείωση:  Για  τη  συγγραφή  της  Πτυχιακής  εργασίας,  και  ιδιαίτερα  για  τις Υποσημειώσεις και τις Βιβλιογραφικές παραπομπές, βλ. τις χρήσιμες οδηγίες στο Ματσαγγούρας Η. (2001). Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας τ.Α’: Θεωρία της Διδασκαλίας, Gutenberg, Αθήνα, σσ. 449-458