- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: ΕΠΠΑΙΚ
Αρχές και φιλοσοφία μαθήματος
Το επιστημονικό πεδίο της Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης έχει σήμερα ως αντικείμενο τον προσδιορισμό της αξίας των δράσεων του εκπαιδευτικού συστήματος με αξιόπιστο τρόπο με στόχο την επίτευξη αλλαγών και την ανάπτυξη του εκπαιδευτικού συστήματος. Η ανάπτυξη συστημάτων αξιολόγησης, τα οποία προσδιορίζουν διαδικασίες με τις οποίες αντλούνται πληροφορίες και απαραίτητες γνώσεις με σκοπό την αναβάθμιση και βελτίωση της παρεχόμενης ποιότητας εκπαίδευσης και τη συνεχή ανατροφοδότηση αποτελούν, επομένως, βασικές συνιστώσες της Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης. Μέσα από τη διδασκαλία του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να εξοικειωθούν με τις σχετικές έννοιες και να αντιληφθούν ότι αναφορικά με την εκπαιδευτική διαδικασία, σκοπός της αξιολόγησης είναι η βελτίωση και η ποιοτική αναβάθμιση όλων των συντελεστών της και η συνεχής βελτίωση της παιδαγωγικής επικοινωνίας και σχέσης με τους αξιολογούμενους. Πιο συγκεκριμένα αναμένεται οι φοιτητές να συνειδητοποιήσουν ότι με την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου επιδιώκεται η συνεχής βελτίωση της διδακτικής πρακτικής μέσα στην τάξη, η ποιοτική ανάπτυξη της σχολικής ζωής, η επιτάχυνση της υλοποίησης του εκπαιδευτικού προγράμματος, η επισήμανση των αδυναμιών του εκπαιδευτικού συστήματος, η αποτίμηση των προσπαθειών και η κινητοποίηση όλων των παραγόντων της εκπαιδευτικής διαδικασίας για την αναβάθμιση του συνολικού εκπαιδευτικού αποτελέσματος. |
3. Μαθησιακοί στόχοι
Στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές:
|
Περίγραμμα μαθήματος
|
Μέθοδοι διδασκαλίας και μάθησης
Παρουσιάσεις διδάσκοντα θεωρητικών και παραδειγματικών στοιχείων της εκπαιδευτικής αξιολόγησης ώστε να γίνει φανερό το πολύπλοκο σύνολο μεθόδων, τεχνικών και μέσων που αποδεικνύουν, εάν οι στόχοι της εκπαίδευσης επιτεύχθηκαν και σε ποιο βαθμό. Δημιουργία ηλεκτρονικής τάξης με αντιπροσωπευτικές παρουσιάσεις του μαθήματος, άρθρα προς μελέτη, κατάλληλους συνδέσμους, παραδείγματα από τη διεθνή εκπαιδευτική κοινότητα. Ατομικές και ομαδικές εργασίες φοιτητών σε ποιοτικές και ποσοτικές μεθόδους αξιολόγησης, ώστε να κατανοήσουν ότι η διδασκαλία, η οποία εστιάζεται στην ενεργητική προσέγγιση της γνώσης, το δημιουργικό διάλογο και τα σύγχρονα διδακτικά μοντέλα, χρησιμοποιεί στοιχεία και από τις δύο κατηγορίες μεθόδων. Οι φοιτητές θα εμπλακούν σε ασκήσεις πάνω σε τεχνικές αξιολόγησης όπως:
Οι φοιτητές, επίσης, θα εμπλακούν σε μελέτη και δραστηριότητες στα μέσα αποτύπωσης των αξιολογικών αποτελεσμάτων, πχ:
|
Αξιολόγηση
|
Διδακτικά Βοηθήματα
Α. Κύρια βοηθήματα :
Κασσωτάκης, Μ. (2003), Η αξιολόγηση της επιδόσεως των μαθητών, Μέσα-Μέθοδοι-Προβλήματα-Προοπτικές, Αθήνα: Γρηγόρης (ΙΑ΄ έκδοση). |
Β. Συμπληρωματικά βοηθήματα:
Παμουκτσόγλου Α. (2007). Θεωρία, Πράξη και Αξιολόγηση της Διδασκαλίας: Η Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση Αθήνα: Εκδόσεις ΕΛΛΗΝΟΕΚΔΟΤΙΚΗ ISBN: 978-960-8458-95-6, Εύδοξος: 768
ALTRICHTER, H., POSCH, P., et. al. (2001). Οι εκπαιδευτικοί ερευνούν το έργο τους: Μια εισαγωγή στις μεθόδους έρευνας δράσης, Αθήνα, Μεταίχμιο.
Solomon, J. (ed) (1998). Trends in the Evaluation of Education Systems: School (Self) Evaluation and Decentralization, Athens, Pedagogical Institute, Department of Evaluation and European Commission D.G.XXII.
ΒΕΡΓΙΔΗΣ, Δ. (2001). Η συμβολή της αξιολόγησης στην εκπαιδευτική πολιτική, στο: Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Σχολείου: Εκπαιδευτική Αξιολόγηση; Πώς;, Αθήνα, Μεταίχμιο, 40-60.
ΒΕΡΔΗΣ, Α. (2001). Αξιολόγηση, εκπαιδευτικό έργο, ποιότητα: Αποσαφηνίσεις και συσχετίσεις, στο: Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων: Εκπαιδευτική Αξιολόγηση; Πώς;, Αθήνα, Μεταίχμιο, 97-106.
Σολομών Ι. (1998). «Μοντέλα και πρακτικές εκπαιδευτικής αξιολόγησης: Μορφές κοινωνικού ελέγχου και συγκρότηση παιδαγωγικών υποκειμένων». Virtual School, The sciences of Education Online, τόμος 1, τεύχος 2, Αύγουστος 1998.
Σολομών, Ι. (επιμ.) (1999). Εσωτερική Αξιολόγηση και προγραμματισμός του Εκπαιδευτικού ΄Εργου στη Σχολική Μονάδα: ΄Ένα πλαίσιο εργασίας και υποστήριξης, Αθήνα, Τμήμα Αξιολόγησης, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Σολομών, Ι., Τσατσαρώνη, A., Κότσιρα Α. (1999). "Αξιολόγηση: Η Κοινωνική συγκρότηση των κειμένων., Virtual School, The sciences of Education Online, τόμος 1, τεύχος 4, Σεπτέμβριος.
ΨΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ, Γ. (2003). Συστήματα αξιολόγησης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ευρώπη, Παιδαγωγική Επιθεώρηση,36, 114- 132.
ιστοσελίδα http://www.kee.gr/html/ research_main.php.
Donaldson, S.I., & Lipsey, M.W. (2006). Roles for theory in evaluation practice. In I. Shaw, J. Greene, & M. Mark (Eds.), Handbook of Evaluation. Thousand Oaks: Sage
Chen, H.-T. (2005). Practical program evaluation: Assessing and improve planning, implementation, and effectiveness. Thousand Oaks, CA: Sage
House, E. R. (2003). Evaluation theory. In T. Kellaghan & D. L. Stufflebeam (Eds.), International handbook of educational evaluation (pp. 9–14). Boston: Kluwer Academic
. Athens: Hellenic National Support Service of the eTwinning action. From http://etwinning.gr/files/ 1295017653teachers%20training%20needs%20report.pdf.
OECD (2011). Strong performers and successful reformers in education: Policy advice for Greece. Paris: OECD.
Available from http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/ED/GMR/pdf/gmr2010/gmr2010-ch1.pdf.
Retrieved from http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001836/ 183667e.pdf.
Ryan, Κ. & Cousins, J. B. (2009). The SAGE International Handbook of Educational Evaluation. Thousand Oaks: Sage.
Weiss, C. H. (2004). Rooting for evaluation: A Cliff Notes version of my work. In M. C. Alkin (Ed.), Evaluation roots: Tracing theorists’ views and influences (pp. 12–65). Thousand Oaks, CA: Sage.